etykietologia

Każdy producent żywności jest zobligowany do wypisania szczegółowego składu swoich wyrobów. Wiadomo, nie wszystkie z nich są korzystne dla naszego zdrowia. Często konserwanty, barwniki czy inne substancje chemiczne są zakamuflowane pod różnymi nazwami. Takie pisanie nie "wprost" przez producentów ma zachęcić do kupowania właśnie ich wyrobów.

Podczas codziennych zakupów bardzo trudno znaleźć żywność wolną od substancji dodatkowych. Wiadomo najlepiej kupować ekologiczną w sklepach ze zdrową żywnością. Jednak nie zawsze ma się czas i ochotę na poszukiwania takowych. Podpowiadamy zatem na co warto zwrócić uwagę podczas zakupów i jak czytać etykiety by znaleźć najlepsze produkty.

Szkodliwe dla zdrowia substancje dodawane do naszej żywności

  • olej palmowy, utwardzony olej palmowy
  • tłuszcze trans
  • dodatkowy cukier pod różnymi postaciami: syrop glukozowo-fruktozowy, syrop kukurydziany, cukier trzcinowy, sacharoza, glukoza, cukier inwertowany, dekstryna, dekstroza, słód
  • niektóre symbole E

Olej palmowy

Znajduje się w wielu produktach, jednak nie zawsze jest on wymieniony z nazwy. Producenci by zamaskować jego dodawanie zamiennie używają nazwy „olej roślinny”, co w większości przypadków oznacza właśnie tani olej palmowy.

Nasycone kwasy tłuszczowe

ważne, aby ich ilość w diecie była jak najbliższa zeru. Spożywane w nadmiarze prowadzą do wzrostu „złego” cholesterolu, odpowiadającemu za  szereg schorzeń sercowo-naczyniowych. Międzynarodowe normy jasno mówią o tym, by o ile to możliwe tłuszcze nasycone wyeliminować z diety.

Tłuszcze trans

Tłuszcze trans, izomery trans kwasów tłuszczowych, utwardzony czy uwodorniony tłuszcz roślinny to określenia dla najbardziej niezdrowego rodzaju tłuszczu, który nie powinien występować w czyjejkolwiek diecie. Niestety żywność wysoko przetworzona, szczególnie słodycze i produkty cukiernicze, zawierają znaczne ich ilości. Często producenci nie podają informacji o zawartości tłuszczy trans, pomimo że ich obecność jest znaczna. Z kolei produkty, które maja taką informację, posiadają ją w celu „pochwalenia się”, że zawierają ich małą ilość i zachęcenia do zakupu.

Cukier nie krzepi

Zwykle zaraz pod ilością węglowodanów, producenci podają ilość cukru. Ważne jest, aby ta ilość była jak najmniejsza. O ile węglowodanów złożonych nie należy się obawiać, o tyle cukrów prostych pochodzących z przetworzonej żywności (a zazwyczaj o takiej mówimy w przypadku etykiet) należy ograniczać.

Symbole E

Ogólnie symbolem „E” są oznaczone substancje dodatkowe dodane do produktu. Natomiast z 3-cyfrowej liczby można wyczytać, do jakiej grupy się zaliczają i tak:

  • barwniki (E 100-199)
  • substancje konserwujące (E 200-299)
  • przeciwutleniacze i synergenty (E 300-399)
  • stabilizatory, emulgatory i substancje zagęszczające (E 400-499)
  • spulchniacze (E 500-599) - wzmacniacze smaku i zapachu (E 600-699).

 

Nie wszystkie produkty „E” są szkodliwie niektóre to naturalne, korzystne dla naszego zdrowia substancje.

 

 

"E" korzystne dla zdrowia "E" którego należy się wystrzegać
  • E 322 - lecytyna – występuje m.in w olejach roślinnych i żółtkach jaj, stabilizuje majonezy i sosy
  • E 440 - pektyna – występuje m.in. w jogurtach i dżemach, uzyskiwana jest ze skórek owoców
  • E 412 - guar – występuje m.in. w kisielach, sosach, uzyskiwany z indyjskiego drzewa guarowego
  • E 406 - agar – występuje w keczupach, sosach, uzyskiwany jako ekstrakt z czerwonych alg morskich
  • E 160a - beta-karotenu – występuje w czerwonych, pomarańczowych, żółtych i zielonych warzywach i owocach, a używa się go do produkcji np. soków marchewkowych
  • E 414 - guma arabska – występuje w gumach do żucia, jogurtach, uzyskiwana jest z drzewa akacjowego rosnącego w Sudanie, zapobiega krystalizacji cukru
  • E 621 – glutaminian sodu – występuje w chipsach, daniach typu „instant”, sosach, wywarach mięsno-warzywnych (kostki rosołowe); stosowany jako sztuczny wzmacniacz smaku (jego nadmiar wywołuje bóle głowy, pocenie się)
  • E 211 – czyli benzoesan sodu – występuje m.in. w dżemach, marmoladach, sosach, używany jako konserwant ograniczający rozwój drożdży i pleśni (nadmiar prowadzi do zakwaszenia organizmu i podrażnienia gardła)
  • E 220 – dwutlenek siarki – występuje w sokach owocowych, winie czy różnego rodzaju koncentratach (powoduje zaburzenia pracy wątroby)
  • E 420 – sorbitol – występuje w gumach do żucia, żelkach i wielu słodyczach, daje efekt „chłodzącej słodyczy” (jego nadmiar może wywołać biegunkę)
  • E 320 – butylohydroksyanizolu (BHA) – występuje m.in. w chipsach, a jego działanie jest bardzo szkodliwie dla małych dzieci (w dużym stopniu przyczynia się do nadmiernego przyrostu tkanki tłuszczowej)

  

Czytaj część III artykułu TUTAJ

 

>>> Podobał się artykuł ? Sprawdź nasz kwartalnik "Atopia" - wszystkie numery, bezpłatnie do pobrania TUTAJ

>>> Chcesz więcej informacji i benefitów od PTCA? Zostań Członkiem PTCA (członkostwo jest bezpłatne). Zarejestruj się  TUTAJ

Udostępnij stronę znajomym